به گزارش مشرق به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، اين حاشيهها ناشي از سفر مديران و مسئولان سينمايي و تئاتري به جشنوارههاي معتبر بينالمللي آن هم در سكوت رسانهاي و بدون بيان دلايل سفر با بودجه دولتي و نداشتن دست آوردي خاص از اين سفرهاست.
جشنوارههاي بينالمللي "ادينبور" و "آوينيون" از جمله معتبرترين جشنوارههاي تئاتري دنيا هستند كه همواره مورد توجه مديران و مسئولان تئاتري بوده و هستند. شركت و حضور مديران و مسئولان تئاتر و همچنين هنرمندان اين عرصه در جشنوارههاي معتبر جهان امري نادر نيست بلكه اقدامي لازم است به شرط اينكه اين حضور هدفمند بوده و دستاوردي براي تئاتر ايران داشته باشد.
شامگاه يكشنبه دوم مرداد ماه حميد شاه آبادي معاون هنري به همراه جمعي از همكاران خود از جمله مشاورش، حسين مسافر آستانه مدير كل هنرهاي نمايشي، داوود رشيدي، هادي مرزبان، محمود عزيزي، تاجبخش فنائيان و داريوش ارجمند به جشنواره آوينيون فرانسه سفر كردند. اين درحالي است كه اين سفر ابتدا در سكوت و بدون ارائه يك برنامه ريزي مناسب انجام شد.
به دنبال رسانهاي شدن اين خبر و هجمه انتقادات وارد بر اين هيئت، معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در توجيح اين سفر اشاره كرد كه هيئت ايراني حاضر در جشنواره قرار است از سه اثر نمايشي در اين جشنواره ديدن كنند. وي اشاره كرده بود كه تقارن شصت و پنجمين دوره جشنواره آوينيون با پانزدهمين جشنواره بينالمللي نمايشهاي آئيني و سنتي و اهميت اين جشنواره ملي، بومي و مذهبي سبب شد، اين هيئت بعد از برگزاري مراسم كه اختتاميه پانزدهمين جشنواره بينالمللي نمايشهاي آئيني و سنتي در اين رويداد هنري حضور پيدا كنند.
جالب اين كه جشنواره بينالمللي تئاتر آوينيون از 15 تير تا 5 مرداد ماه برگزار ميشود و اين هيئت تنها ميتوانند در 3 روز نهايي اين جشنواره حضور داشته باشند.
ايوب آقاخاني كه از نمايشنامه نويسان و كارگردان شناخته شده تئاتر ايران است در گفتگو با خبرگزاري مهر عنوان كرده بود كه: "تصور من بر اين است كه سفر مفرحي ميتواند براي مسافرانش باشد اما اعتقادي به خروجياش ندارم. نبايد اين حضور را به بهانه تصميم گيري براي تئاتر انجام دهند. ما از اينكه هم خانوادههاي ما اين سفرهاي التيام بخش و فرهنگي را داشته باشند خوشحال ميشويم، فقط دغدغه تئاتر كشور را به اين سفرها نچسبانند چون با هيچ چسبي اين اتفاق رخ نميدهد".
شاه آبادي بعد از رسانهاي شدن اين سفر اعلام كرد كه قرار است سه نمايش در جشنواره آوينيون مورد ارزيابي قرار گيرد تا به صلاحديد هيئت اعزامي از اين سه نمايش براي اجرا در سي امين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر دعوت به ميان آيد.
اين سفر و اظهارات آقاي شاه آبادي سؤالات فراواني را ايجاد كرده است: نخست اينكه اگر قرار است ماحصل اين سفر، انتخاب چند كار تئاتري براي حضور در جشنواره تئاتر فجر باشد پس چرا از روز اول هيئتي براي حضور در اين جشنواره اعزام نشد تا آن هيئت توانايي انتخاب آثار متنوعتري را براي حضور در جشنواره فجر داشته باشد؟! آيا اين چيزي جز حضور مستقيم آقاي شاه آبادي براي ديدار از آوينيون فرانسه با بودجه دولتي است؟
دوم اينكه آقاي شاه آبادي دليل حضور اين هيئت را انتخاب آثار براي جشنواره فجر ميدانند درحالي كه اين جشنواره دبيري هم دارد كه بدون شك مهمترين ركن جشنواره فجر خواهد بود و دليل غيبت او در اين سفر ابهامات بيشتري را براي اهالي تئاتر ايجاد كرده است! اين درحالي است كه به دليل عدم چاپ فراخوان فجر، شائبههاي زيادي مبني بر مشكلات ميان شاهآبادي و محمد حيدري دبير جشنواره تئاتر فجر ايجاد شده بود و اين نوع حركتها ميتواند دليل ديگري بر ادامه بيبرنامگيهاي معاونت هنري در ايجاد تأخير در جشنواره فجر باشد.
سوم اينكه حضور برخي از اعضا هيئت همراه به خصوص داريوش ارجمند كه مدتهاست از عالم تئاتر دور بوده، در اين گروه اعزامي جاي بسي تعجب دارد! علاوه بر آن حضور تاجبخش فنائيان نيز به واسطه سمت اداري او در سازمان صدا و سيما براي اهالي تئاتر ايجاد سؤال كرده كه چرا او نيز اين هيئت را همراهي ميكند.
اگر قرار است هيئتي در جشنواره آوينيون حضور پيدا كند تا اثر يا آثاري را براي حضور در جشنواره بينالمللي تئاتر فجر انتخاب كند بهتر است اين هيئت از سوي دبيرخانه جشنواره بينالمللي تئاتر فجر و دبير جشنواره صورت گيرد تا با برنامه ريزي مناسب، زمان مناسب براي حضور هيئت انتخاب وجود داشته باشد. لازم به ذكر است كه تركيب هيئت، سؤالات و ابهامات زيادي را ايجاد كرده است.
تماشاي سه اثر نمايشي آن هم در روزهاي پاياني جشنواره با حضور هيئتي 9 نفره (كه دليل حضور برخي در پارهاي ابهام است و اصرار براي حضور برخي جاي سؤال دارد) دور از برنامه ريزي بوده است.
جالبتر از همه اينكه بعد از رسانهاي شدن حضور آقاي شاه آبادي در فرانسه، سايت تحت نظارت ايشان در حوزه تئاتر شروع به ارائه گزارش روزانهاي از سفر ايشان و هيئت همراه در آوينيون كرده است كه اين امر به نوبه خود جاي بسي تعجب دارد.
همواره برگزاري جشنوارههاي معتبر بينالمللي براي سينما و تئاتر ايران حاشيههاي بسيار پررنگي داشته است.